Jak odpowiednio przygotować się do startu w triathlonie? Po pierwsze trening. Po drugie wybór startu. Po trzecie dostosowanie przygotowań triathlonowych do specyfiki konkretnych zawodów. Za przykład niech posłuży 70.3 Dubai.

Teoretycznie nie ma w tym starcie nic szczególnego – prosta trasa, żadnych niespodzianek, ciepło, ale bez ekstremalnych upałów. Przy takim podejściu można szybko stracić czujność! Trasa może jest prosta i szybka, ale z pewnością nie są to łatwe zawody, a specyfika przygotowań oraz dobór sprzętu odgrywa bardzo istotną rolę w całym wyścigu!

🏊🏼‍♂️ 🚴🏼 🏃🏼 TRENING OUTDOOR

Na start warto przylecieć kilka dni wcześniej. Nie chodzi tylko o zmianę strefy czasowej. Ona w przypadku Dubaju ma mniejsze znaczenie niż treningi wykonane na zewnątrz. Dubaj dla większości zawodników z Polski to pierwszy start po przygotowaniach indoorowych. Im wcześniej przylecisz, tym więcej rozjazdów rowerowych, pływania open water będziesz mógł zrobić, co korzystnie wpłynie na Twój komfort psychiczny, a także wyczucie sprzętu podczas samych zawodów.

ZAPOZNAJ SIĘ ZE SPECYFIKĄ TRASY

1) PŁYWANIE 🏊🏼‍♂️

Każda trasa jest inna i nawet najlepsza mapa online nie jest w stanie uzmysłowić Ci, co tak naprawdę czeka Cię w miejscu docelowym. Trasa w Dubaju jest prosta. Na open water nie powinieneś mieć problemów z nawigacją, bo trasa wyznaczona jest po linii prostokąta. Przygotuj się jednak na bardzo duże zasolenie, które wynosi 37 promili. Nie każdemu przychodzi z łatwością pływanie w tak słonej wodzie. Szczelne okularki to podstawa. Warto mieć też przygotowany bidon w strefie zmian. Co więcej, pianki dla Age Grouperów powinny być dozwolone, ale nie zapominaj, że temperatury w Dubaju w ciągu dnia oscylują w marcu między 25-30 stopni C (temp. wody 22-23 stopnie), więc warto zabrać ze sobą swimskina w razie, gdyby jednak ostatecznie pianki nie były dopuszczone do użycia.

W jaki sposób uwzględnić te informacje w treningu? Dużo częściej pływaj z pullboyem, regularnie wplataj pływanie w piance, aby poćwiczyć pływanie z podobną wypornością!

2) ROWER 🚴🏼

Trasa kolarska w Dubaju nie jest wymagająca technicznie, ale nie oznacza to, że jest łatwa. Przewyższenia to tylko nieco ponad 200 m. Na czym polega więc trudność? Otóż całą trasę należy pokonać w pozycji aero i żeby to zrobić, ciało musi być dobrze zaadaptowane. Wszystkie zadania zatem oraz większość rozjazdów powinieneś wykonywać w pozycji aerodynamicznej. Koniecznie przećwicz na treningach również jedzenie i picie w tej pozycji. Staraj się jak najmniej przechodzić do górnego chwytu. Na początku może wydawać się to trudne, ale to po prostu kwestia adaptacji. Trening czyni mistrza! NIe warto tracić na czasie przez brak umiejętności sprawnego posługiwania się bidonem czy zjedzenia żela w pozycji aero.

Kolejną kwestią jest użycie dysku. Wietrzna pogoda zniechęca część osób ze skorzystania z takiego rozwiązania. A jest to często błąd! Zawodnicy, którzy mają już doświadczenie z jazdą na dysku, jak najbardziej powinny go użyć, ale jeśli ma to być debiut, to takie rozwiązanie nie zawsze będzie najlepszą opcją. Tak samo nie zalecałbym używania dysku na tej trasie przez kobiety, które są lżejsze i wszelkie podmuchy boczne będą mocno odczuwały i bardziej niż na trzymaniu watów skupią się na utrzymaniu na rowerze. Kiedy nie jesteśmy pewni użycia dysku, a lecimy kilka dni wcześniej, to idealną sytuacją jest wzięcie ze sobą dwóch kół i sprawdzenia na rozjeździe, na którym lepiej się czujemy w tych warunkach. Warto tez nadmienić, że na stabilność naszej pozycji na rowerze większe znaczenie ma przednie koło, czyli też wysokość stożka, bo to przód odpowiedzialny jest za ruchy kierownicy przy mocnym wietrze. 60 mm powinno spokojnie wystarczyć i jest to dość uniwersalna wysokość. Jeśli zaś podczas startów w Polsce wcześniej brakowało Ci przełożeń, to polecałbym się wyposażyć w większą tarczę z przodu i w kasetę 11-25 lub 11-23, aby skoki przełożeń były jak najmniejsze. Aczkolwiek trasa w Dubaju nie ma przewyższeń i przy tak szybkiej trasie istotną rolę odgrywają tu względy aerodynamiczne. Dopasowanie stroju, umiejscowienie bidonów, pozycja głowy, nasza zdolność do przejechania całej trasy w pozycji aero mają kolosalne znaczenie!

3) BIEG

Trasa jest płaska i niczym nie może nas zaskoczyć, chociaż trzeba wziąć pod uwagę przeskok temperaturowy pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Im lepiej znosisz zawody w wyższych temperaturach, tym lepiej. Bieg w Dubaju będzie się odbywał przy najwyższej temperaturze w ciągu dnia i raczej nie warto liczyć na pochmurny dzień. Treningi na trenażerze i bieżni mechanicznej są dobrą podstawą treningową i to nie tylko ze względu na temperaturę. Na trenażerze możesz ćwiczyć pozycję aero, a na bieżni skupić się na prostym, ciągłym biegu, trzymaniu stałego rytmu, czyli to co czeka Cię na starcie.

POWODZENIA! ✊🏼