Gorączka wakacyjnych temperatur powoli mija, ale sezon się jeszcze nie kończy. Wrzesień bywa kapryśny, ale można przygotować się na pływanie open water nawet w zimnej wodzie. Tylko jak to zrobić?

👉🏻 ZOBACZ TAKŻE „11 WSKAZÓWEK dotyczących OPEN WATER”

Jak trenować? 🏊🏼‍♂️
Jeśli nie masz specjalnych akcesoriów do pływania w zimnej wodzie (kołnierze neoprenowe, rękawiczki, kamizelki itp), to trening na wodach otwartych w temperaturze niższej niż 17-18 stopni C nie będzie miał większego sensu. Organizm w takiej temperaturze stopniowo się wychładza i zrealizowanie dłuższych zadań może być nie tyle ciężkie, co wręcz niemożliwe. Zostaje trening basenowy, na którym jak najbardziej możesz wpleść elementy charakterystyczne dla pływania open water, takie jak:

  • zadanie startowe pływane w piance,
  • dołożenie nawigacji,
  • symulacja opływania boi
  • pływanie w nogach (w przypadku treningu grupowego)
  • start w kilka osób (w przypadku treningu grupowego)

Nic nie stoi na przeszkodzie (nawet sugerowałbym to osobom niepływającym wcześniej w niskiej temperaturze lub źle znoszącym takie warunki), żeby wybrać się nad jezioro w tygodniu poprzedzającym start. Ma mieć to raczej formę kilkuminutowej sesji, w czasie której zobaczysz, jak zareaguje Twoje ciało i jak zmieni się oddech – zimna woda potrafi solidnie przytkać!

Jak się przygotować w dniu startu?

W dniu startu poza temperaturą wody dużo zależy od pogody! Jeśli będzie zimno i deszczowo, to koniecznie pamiętaj o ciepłych i nieprzemakalnych rzeczach na rozgrzewkę. Niczym niezwykłym będzie zrobienie wtedy krótkiej rozgrzewki biegowej w piance pływackiej. Pamiętaj też, żeby w takim scenariuszu trzymać ciepło za wszelką cenę do ostatniej minuty przed startem. Jeśli ktoś przyjechał z Tobą na zawody, to bardzo dobrym pomysłem będzie wzięcie parasolki. Pod strój triathlonowy możesz założyć dodatkową warstwę termiczną, na rowerze skorzystać z neoprenowych nosków na buty czy nawet z kurtki.

🗣 PROTIP     W przypadku deszczu dobrze jest także natrzeć opony cytryną i schować buty biegowe do reklamówki lub pod nią, aby nie nabierały wody Tyle płacimy za lekkie startówki, więc niech pozostaną lekkie jak najdłużej.

Najzimniejszy triathlon

Niestety chyba każdy zdaje sobie sprawę jaka jest szansa, że temperatura wody nagle podskoczy o 10 stopni, jeśli przez kilka tygodni zdążyła się wychłodzić. Trzeba się nastawić na pływanie w zimnym akwenie.

Co możesz w takim przypadku zrobić?

  • nie rozgrzewaj się w wodzie, to za duże ryzyko wychłodzenia organizmu. *Jeśli pogoda dodatkowo nie będzie dopisywała, zamiast tego zrób rozgrzewkę biegową lub ćwiczenia na gumach (odradzam gumy pływackie. Chyba że wcześniej regularnie na nich ćwiczyłeś)
  • załóż dwa czepki lub czepek neoprenowy (warto taki czepek sprawdzić wcześniej, bo błędnik może bardziej szaleć)
  • możesz posmarować się wazeliną w odkrytych miejscach (kark, szyja, okolice kostek, dłonie)
  • możesz także wykorzystać olejek rozgrzewający, natomiast jeśli to pierwszy raz – bądź ostrożny 🙂

Odwołane pływanie

⚠️ Regulamin PZTri w tym temacie jest jasny:

„4.1.5 Dla zapewnienia bezpieczeństwa zawodników, część pływacka powinna zostać skrócona, jeżeli temperatura wody lub maksymalny czas przebywania zawodników w wodzie przekracza limity podane w poniższej tabeli:

Organizator może nakazać obowiązkowe pływanie w piankach. W tym przypadku limity temperatury i czasu są następujące:

Pływanie w piankach w zależności od temperatury i dystansu może być stosowane alternatywnie. W wodzie o temperaturze poniżej 13 stopni pływania się nie przeprowadza. Temperatura wody 20 stopni w zawodach kategorii elita jest najwyższą, w jakiej dopuszcza się używanie pianek na dystansie klasycznym.”

Pływanie w zimnej wodzie jest z pewnością trudniejsze i bardziej wymagające, ale nie niemożliwe. Ostateczny wynik zależy od dobrego i rozsądnego podejścia do tego tematu.