CO WYBRAĆ?

Niezależnie od tego, czy zaczynasz trenować triathlon czy kontynuujesz przygodę z tym sportem, nowy sezon to czas kiedy musisz się zastanowić, co wybrać…

k

SAMODZIELNE UKŁADANIE PLANU

GOTOWE PLANY TRENINGOWE

APLIKACJA TRENINGOWA

WSPÓŁPRACA Z TRENEREM

Początek października. Sezon startowy dawno za Tobą, zbliżasz się do końca roztrenowania i myślisz o nowym sezonie. I co dalej? Trenować na aplikacji, z trenerem czy na planach treningowych? Poniżej plusy i minusy każdego z tych rozwiązań. 

Na pewno wiesz, że możesz skorzystać z pomocy trenera i opieki trenerskiej, ale obecnie na rynku masz też gotowe plany treningowe czy aplikacje, które układają Ci plan przy wykorzystaniu mniej lub bardziej złożonych algorytmów. Każda z tych możliwości ma swoje plusy i minusy.
Musisz wiedzieć, że umiejętność rozplanowania treningów i ich analiza wcale nie musi oznaczać wyłącznie samodzielnego układania planu. Dzięki konkretnej wiedzy jesteś w stanie zmienić gotowe rozwiązania pod siebie czy dopełniać feedback trenera. Poza tym musisz wiedzieć, że Ty sam jesteś największą skarbnicą wiedzy treningowej na swój temat. Poprawne łączenie pewnych faktów, a także samoświadomość celu treningowego, okresu, w jakim się znajdujesz może dostarczyć kluczowych i bardzo ważnych danych, które się okażą niezbędne, aby prawidłowo zaplanować dalsze etapy przygotowań. Pamiętaj, że współpraca nawet z najlepszym trenerem, ale bez Twojego pełnego, rzetelnego feedbacku jest tylko częściowa i potencjał takiej współpracy jest niewykorzystany. To tyle tytułem wstępu. 

Samodzielne układanie planu

Układanie samodzielnie planu treningowego to opcja, która z jednej strony daje najwięcej możliwości, ale z drugiej strony wymaga od Ciebie największego zaangażowania czasowego, a także sporej wiedzy. Kolejną ważną rzeczą, a nawet kluczową przy tej opcji, to konieczny jest wysoki poziom motywacji i samodyscypliny. Nikt tutaj Cię nie kontroluje, nie rozliczasz się przed nikim z niezrobionych treningów, a także jest ryzyko unikania treningów, za którymi niekoniecznie przepadasz, ale jednak trzeba je wykonać. Samodzielne układanie planu nie generuje żadnych dodatkowych kosztów i to jest duży plus. Nie może to być jednak główna motywacja do skorzystania z tej opcji, bo najzwyczajniej w świecie nie będzie to efektywne, a w skrajnej sytuacji może doprowadzić do dużego spadku motywacji i porzuceniu treningów. Samodzielne rozpisywanie planów od A do Z polecam przede wszystkim zmotywowanym i zorganizowanym osobom, które mają czas na naukę, analizowanie i poszukiwanie. Jeśli za samodzielnym rozpisywaniu planu treningowego będzie stała prawdziwa pasja, to taka opcja może przynieść bardzo dobre efekty, zdecydowanie lepsze niż współpraca z przeciętnymi trenerami.

Czy w takim razie czy warto wybrać gotowy plan treningowy?

Tutaj bardzo dużo zależy, w jakiej formie go dostajesz i czy dołączone są do niego dodatkowe materiały. Dlaczego?  Jeśli nie będziesz wiedział, jak z niego korzystać, to będziesz musiał sam zdobyć dodatkową wiedzę oraz poświęcić czas, aby wykonać plan prawidłowo. Przykładowo ja swoje gotowe plany treningowe opieram się o bloki treningowe w TrainingPeaksie, dzięki czemu zadania są od razu spersonalizowane, można je zgrać na zegarek czy komputerek rowerowy. Przy każdym tygodniu załączam również filmik z omówieniem wszystkich jednostek treningowych, ważnych zadań, tak aby niezależnie od wiedzy każdy rozumiał co z czego wynika, na co ma zwrócić uwagę i po co jest dana sesja treningowa. Nie wszystkie plany do kupienia na rynku tłumaczą, co z czego wynika i mogą z tego wyjść niezłe problemy. Nawet gotowy plan aby dobrze dzialał powinien być delikatnie spersonalizowany, a moim celem jest nauczyć Cię, jak to zrobić. Bardzo dużym plusem tego rozwiązania jest zazwyczaj niska cena i możliwość rozpoczęcia treningów od razu po zakupie. Moim zdaniem jest to świetna opcja, kiedy jeszcze nie masz takiej pewności siebie, żeby całkowicie samodzielnie rozpisać plan treningowy lub nie masz wystarczająco czasu czy motywacji, by się go skutecznie trzymać. Jednak co rozpiska to rozpiska. Nawet podstawowa wiedza z zakresu układania planu treningowego pozwoli Ci tak dopasować gotowy plan treningowy – zwłaszcza na TrainingPeaksie, że będzie on naprawdę bardzo skutecznym sposobem przygotowania triathlonowego.

Aplikacja treningowa

Pod względem kosztów jest to opcja droższa od gotowych planów treningowych, ale nadal tańsza niż trener. W zależności od zaawansowania aplikacji algorytm dopasowuje plan treningowy pod względem wprowadzonych przez Ciebie danych. Na przykład zaznaczasz, że masz 10 godzin w tygodniu na trening, wpisujesz fizyczne parametry, osiągi i algorytm liczy. W tym rozwiązaniu brakuje jednak analizy treningowej i podejmowaniu decyzji na tej podstawie. Algorytm zazwyczaj widzi wykonanie treningu lub jego odpuszczenie, ale nie rozróżnia tego, że wykonać trening można na 10 tysięcy różnych sposobów, od czego powinny być uzależnione dalsze działania. Moim zdaniem jest to dobra opcja dla osób, które jednocześnie nie mają wystarczających funduszy na trenera i nie chcą lub nie potrafią w żaden sposób analizować treningów i ułożyć planu treningowego – wtedy bez żadnej ingerencji algorytm aplikacji powinien dopasować treningi do zawodnika. Jeśli jednak jesteś świadomym triathlonistą, ale z ograniczonym budżetem, to tutaj polecałbym gotowe plany, które zmodyfikujesz pod swoje potrzeby lub całkowicie samodzielne ułożenie planu treningowego.

Współpraca z trenerem

Czy to opcja, która ma same plusy? Nie do końca jest tak kolorowo. Jeśli trafisz na dobrego i rzetelnego trenera, to rzeczywiście super, nie może być nic lepszego. Niestety rynek jest bardzo zróżnicowany i możesz trafić na trenera, z którego korzystanie z usług będzie gorszym rozwiązaniem treningowym niż np. gotowy plan treningowy czy aplikacja. Pamiętaj zatem, aby zawsze zrobić dobry research na temat trenera, z którym chcesz podjąć współpracę, popytać znajomych, wygooglować. Jeśli nie ma po niej śladu, nikt nie jest w stanie zaświadczyć, że jej działania, plany treningowe działają, to radziłbym się dwa razy zastanowić.

Niezależnie, z której opcji skorzystasz, to podstawowa umiejętność ułożenia planu treningowego i jego analiza Ci się przyda i w mniejszym lub większym dopełni Twój wybór.