Aby poruszać się samochodem i być pewnym, że wszystko w nim działa i żeby być bezpiecznym w trakcie jazdy to regularnie robimy przeglądy techniczne. Analogicznie wygląda sytuacja z naszym zdrowiem, a w szczególności kiedy trenujemy i chcemy, aby nasz silnik pracował jak najlepiej i bez żadnych usterek 🙂

Kontrolne badania powinniśmy robić:

1x w roku – w przypadku osób rekreacyjnie uprawiających sport

2x w roku – w przypadku osób amatorsko uprawiających sport

4x w roku – w przypadku osób uprawiających sport na wysokim poziomie amatorskim oraz wyczynowym.

Oczywiście, niektóre z badań wystarczy wykonać raz na rok lub rzadziej, a niektóre kilka razy w roku, bo zmiany niektórych parametrów mogą nastąpić dość szybko, a jeśli mają one wpływ na nasze zdrowie, mają tym samym wpływ na naszą wydajność na treningach czy zawodach.

Zasady:

• najlepiej badania wykonywać w jednym miejscu, aby mieć na bieżąco historię badań. Jako trener wymagam, aby każdy z ostatnich trzech lat miał wyniki badań, żeby można było je porównać w razie potrzeby.

• na badania idziemy po dniu wolnym lub lekkim dniu treningowym! Rano pijemy tylko szklankę wody (więcej – krew będzie rzadka i zostaną zaniżone parametry. Mniej – krew będzie gęsta i zostaną zawyżone parametry)

 

Poniżej przedstawiam, jak powinien wyglądać kalendarz badań.

Dla osób rekreacyjnie trenujących, to oznaczenie R. Dla osób amatorsko uprawiających sport – A, a dla wyczynuW 🙂 W nawiasie podałem też uwagi.

R A W Badania po okresie roztrenowania, przed przystąpieniem do okresu bazowego nowego sezonu:

1. Badania laboratoryjne:
• morfologia*
• badanie ogólne moczu*
• ferrytyna*
• lipidogram*
• mocznik
• kreatynina
• Glukoza na czczo
• OB*
• CK
• TSH, ft3, ft4
• Sód, Potas, Magnez
• PSA (zawodnicy 50+)

2. USG żył Dopllera

3. USG jamy brzusznej

 

4. EKG wysiłkowe*

5. Wizyta u fizjoterapeuty (sprawdzenie aparatu ruchu)
*absolutne minimum

W Badania kontrolne 2-3 miesiące po rozpoczęciu przygotowań:

1. Badania laboratoryjne:
• morfologia*
• badanie ogólne moczu*
• ferrytyna
• CK
*absolutne minimum

 

W Badania kontrolne 2-3 miesiące po rozpoczęciu przygotowań:

1. Badania laboratoryjne:
• morfologia*
• badanie ogólne moczu*
• ferrytyna
• CK
*absolutne minimum

 

A W Badania przed rozpoczęciem sezonu startowego, w większości przypadków 5-7 miesięcy po rozpoczęciu przygotowań:
1. Badania laboratoryjne:
• morfologia*
• badanie ogólne moczu*
• ferrytyna*
• lipidogram*
• mocznik
• kreatynina
• Glukoza na czczo
• OB
• CK
• Sód, Potas, Magnez
*absolutne minimum
W Badania kontrolne w środku sezonu startowego:
1. Badania laboratoryjne:
• morfologia*
• badanie ogólne moczu*
• ferrytyna
• CK
*absolutne minimum

To teraz rachunek sumienia! BADACIE SIĘ ODPOWIEDNIO CZĘSTO? 🙂