Jakie ciśnienie w oponach da Ci największą korzyść? To pytanie może się pojawić w momencie pierwszych jazd na rowerze na dworze, w trakcie -przygotowań do zawodów, albo co gorsze, już w strefie zmian, kiedy masz krótką chwilę na decyzję. Lepiej pompować mniej czy bardziej? Od czego to zależy? Jak nie popełnić błędu? Sprawdź, jakie korzyści płyną z odpowiedniego napompowania opon.

👉🏻 ZOBACZ TAKŻE „Dętka czy tubeless? Co lepiej wybrać?”

Temat pozornie wydaje się prosty. Pompujemy i jedziemy. STOP!
W tym artykule dowiesz się, że jest aż 7 podstawowych zmiennych, które należy uwzględnić przy pompowaniu opon.

Na ile barów najlepiej napompować opony? 

To, na ile barów będziesz pompować opony zależy od:
– łącznej wagi roweru i zawodnika – im wyższa waga, tym wyższe ciśnienie; 🚴🏼
– rozmiaru opony – im szersza opona, tym niższe ciśnienie; 🚲
– stanu nawierzchni drogowej – im bardziej nierówna droga, tym niższe ciśnienie; 
– prędkości zawodnika – im szybszy zawodnik, tym wyższe ciśnienie; 💨
– rozkładu ciężaru – im większy ciężar damy na przednie lub tylne koło, tym wyższe ciśnienie potrzebujemy na tym kole; 🚲
– warunków atmosferycznych – podczas deszczu lepiej się sprawdzi nieco niższe ciśnienie w oponach; 🌦
– temperatury – im wyższa temperatura tym niższe ciśnienie. 🌡

Czy dzięki powyższej wyliczance, wiesz już jak to zrobić? Zapewne nie. Tu niższe, tu wyższe ciśnienie, ale ile dokładnie? W określeniu właściwego ciśnienia na pewno pomoże kalkulator zamieszczony poniżej.

Kiedyś panowało przekonanie, że im mocniej napompujesz oponę (wyższe ciśnienie), tym szybciej będziesz jechał, a opory toczenia będę mniejsze. Jest to tylko częściowo prawda. Działa to do momentu nazywanego „punktem zerwania” i po przekroczeniu tego ciśnienia opory toczenia bardzo mocno wzrastają. Zależność między ciśnieniem w oponach a oporem toczenia jest zazwyczaj liniowa, aż do punktu zerwania, średnio ~ 1-3 W na bar zwiększonego ciśnienia. Jednak po zerwaniu zależność ta staje się wykładnicza w drugą stronę. Im bardziej zwiększasz ciśnienie w oponach, tym więcej tracisz na oporze toczenia. Jednak w przypadku opon z najwyższej półki wahania są mniejsze zarówno przed, jak i po przekroczeniu punktu zerwania.

Napompowanie opon jest naprawdę ważne, ale można z tym przesadzić. I tak robi naprawdę wielu zawodników. Uważaj na ciśnienie szczególnie podczas upałów i nie pompuj ich wtedy na maksa, aż do górnej granicy! W wysokiej temperaturze i tak ciśnienie się zwiększy, a ryzyko, że strzeli dętka będzie duże. Za duże.

Jeśli wstawiasz rower do strefy zmian dzień wcześniej, to napompuj opony bezpośrednio przed startem (przez noc nieco zejdzie ciśnienie). I pamiętaj, że wskazania na pompce mogą mieć nawet te 10-15% przekłamania w porównaniu do tego co jest faktycznie w oponie, więc też jakoś specjalnie się nie stresuj, że masz 0,1 czy 0,2 bara mniej lub więcej.

👉🏻 TUTAJ link do kalkulatora, który pomoże Ci wyliczyć odpowiednie ciśnienie. Bierze on pod uwagę większość zmiennych (jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że twórca tego kalkulatora pracował wcześniej nad badaniami w Zippie)

👉🏻 TUTAJ sprawdzisz opory toczenia dla wielu modeli opon i zobaczysz, jak Twoja opona zmienia swoje opory toczenia przy danym ciśnieniu. Przy okazji zobaczysz, które opony są warte swojej ceny 🙂