Postęp technologiczny i rozwój narzędzi treningowych spowodował, że trenażery rowerowe z funkcjami SMART stały się czymś powszechniejszym i na tyle kuszącym, że często kupują je nawet początkujący triathloniści czy kolarze. Czy to źle? Nie, ale pod warunkiem, że możliwości, jakie daje taki trenażer będą rozsądnie wykorzystane. Jak to wygląda w przypadku ERG?

👉🏻 ZOBACZ TAKŻE „Jaki TRENAŻER wybrać?”

  • ERG to funkcja, w której trenażer sam narzuca opór zgodnie z zadaną mocą na poszczególnych etapach treningu
  • ERG pomaga przy długich, bardzo wymagajacych zadaniach, ale zdecydowanie nie jest polecany, gdy robisz sprint, tabaty czy zadania trwające do 30 sekund.

ERG MODE – co to?
ERG MODE to funkcja, w której trenażer sam narzuca opór zgodnie z zadaną mocą na poszczególnych etapach treningu. Fajna, wygodna opcja, ale nadużywanie tej funkcji przez kilka zimowych miesięcy może spowodować, że będziesz miał duży problem z przełożeniami, kiedy wyjdziesz na zewnątrz i w konsekwencji będzie to jazda na nieoptymalnej kadencji i szarpanie się. Nietrudno sobie wyobrazić, że to negatywnie odbije się na osiąganych wynikach rowerowych, a nawet biegowych.

Kiedy używać trybu ERG?

✔️ ERG pomoże Ci przy bardzo wymagających zadaniach z dłuższymi odcinkami

✔️ ERG pomoże Ci, wtedy gdy masz jechać zadanie przykładowo na 250W, ale żadne przełożenie nie pasuje Ci do Twojej optymalnej kadencji np. 85rpm i albo jedziesz z kadencją 90, albo 80. Dzięki ERG możesz jechać z odpowiednią kadencją

✔️ ERG pomoże Ci na długich treningach, kiedy oglądasz film i masz tendencje do rozpraszania się i gubienia rytmu

✔️ ERG pomoże Ci w urozmaiconych długich zadaniach, gdzie często zmienia się intensywność i niezwykle ważne jest precyzyjne podejście do treningu.

Kiedy zrezygnować z trybu ERG?

✖️ ERG zupełnie nie sprawdzi się na sprintach, tabatach i wszelkich zadaniach do 30 sekund, a nawet do minuty. Zmiana oporu może trwać na tyle długo, że nie zdążysz wejść na docelową moc, a poza tym krótkie odcinki z mocą submaksymalną będą się różniły od siebie w zależności od dnia i ciężko oszacować dokładną moc w takim zadaniu

✖️ ERG używane na treningu, który potencjalnie jesteś w stanie wykonać z taką samą jakością bez tego trybu rozleniwa i sprawia, że niepotrzebnie się oddalasz od docelowych warunków.

Używanie tego trybu w sposób przemyślany może poprawić jakość realizowanych zadań, a nadużywanie lub wykorzystanie w niewłaściwy sposób przyniesie odwrotny skutek. Swoim zawodnikom zalecam, aby wszystkie jazdy realizowane z trybem ERG stanowiły około 20-30% treningów, maksymalnie w 50%.