Reguła 50-40-30-20-10 Couzensa

utworzone przez | maj 9, 2022 | 0 komentarzy

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak rozłożyć siły na odcinku kolarskim, zwłaszcza na urozmaiconej trasie? Jeśli uważasz, że trzeba zawsze jechać równe, założone waty niezależnie od podjazdu czy wiatru, to w tym artykule znajdziesz coś, co zmieni Twoje myślenie. To reguła Couznesa.

👉🏻 ZOBACZ TAKŻE „Piramida Seilera w sportach wytrzymałościowych”

 Co to jest reguła Couznesa?

Reguła 50-40-30-20-10 Couznesa to prosta, ale istotna zasada dotycząca jazdy na urozmaiconym terenie dla Age Groupera. O co w niej chodzi? 50-40-30-20-10 to prędkości (dla przeciętnego AG jeżdżącego na zawodach średnio 30-35km/h), które pokazują, jak powinieneś rozłożyć siły, żeby najefektywniej (w jak najlepszym czasie) przejechać cały wyścig.

Co oznaczają te liczby? ZASADY ⚠️

Na rowerze, gdy prędkość rośnie liniowo (w linii prostej od, powiedzmy, 30 do 40 km/h), moc wymagana do szybszej jazdy rośnie wykładniczo. Dzieje się tak głównie z powodu oporu powietrza. Jeśli prędkość zwiększymy dwukrotnie, opór zwiększy się czterokrotnie. To fizyka, nie da się jej oszukać, a liczby podane w regule Couznesa nie są przypadkowe. Co jednak oznaczają?

KIERUJ SIĘ ZASADAMI:
50 – Przy prędkości powyżej 50 km/h (na zjeździe) skup się na utrzymaniu aerodynamicznej, stabilnej pozycji. NIE pedałuj.
40 – Pedałuj delikatnie przy prędkości powyżej 40 km/h.
30 – Pedałuj równo z docelową mocą przy prędkości powyżej 30 km/h.
20 – Pedałuj nieco mocniej od mocy docelowej przy prędkości powyżej 20 km/h.
10 – Pedałuj mocno przy prędkości powyżej 10 km/h.
🗣 Przykład

Przykładowo zaczynasz stromy zjazd i Twoja prędkość rośnie. Jeśli w tym przypadku chcesz jechać jeszcze szybciej, to „wydatek” energii związany z dodatkową prędkością będzie Cię słono kosztował. W przypadku długiego wyścigu ze sporą liczbą stromych zjazdów może to być różnica między słabym a dobrym wyścigiem.

Podsumowanie
Oczywiście sama reguła powinna być wskazówką, a nie twardą wytyczną, ponieważ nieco inaczej to będzie wyglądało u zaawansowanego zawodnika, a trochę inaczej u początkującego. Zaawansowani zawodnicy przed wyścigiem powinni skorzystać z Best Bike Split.

Powiązane artykuły:

Presets Color

Primary
Secondary