🚴🏼 Korby w rowerze, a właściwie ich długość.

*Jeśli wolisz oglądać zamiast czytać, na dole, pod artykułem znajdziesz video.

W ankiecie wzięło udział 400 osób, które pozwoliły zauważyć pewne trendy. 📊

Wyniki pokazują, że 55% osób, z tych 400 oczywiście, jeździ na korbie o długości 172,5mm lub 175mm. Prawdopodobnie nie jest to świadomy wybór. Pewnie większość z was jeździ na takiej korbie, jaka była fabrycznie zamontowana i nie została zmieniona, bo nie było odpowiedniej wiedzy lub po prostu nie było to priorytetem.

Podejrzewam, że u 3/4 z Was jeżdżących z korbą 172,5mm i dłuższą będzie ona za długa o około 5mm. I teraz uwaga, może być mała kontrowersja. Statystycznie średnio mężczyzna w Polsce ma 177cm wzrostu. W ankiecie brały udział także kobiety, więc przyjmijmy średnią wzrostu wśród ankietowanych na poziomie 174cm. Średnia długość korby u tych osób wynosi około 171 mm, co daje stosunek wzrostu to długości korby na poziomie 1,02. Natomiast Jan Frodeno mierzy 194 cm i jeździ na korbie 172,5mm co daje stosunek wzrostu do długości korby 1,12. Oczywiście z góry piszę, że wzrost nie jest twardym wyznacznikiem co do wyboru korby, ale ma on duży wpływ. Chciałbym Ci jednak zasygnalizować, że coś może być nie tak.

W pozycji czasowej w triathlonie niezwykle ważny jest kąt otwarcia biodra, zwłaszcza przy dłuższych dystansach.

Bardziej otwarte biodro wpływa pozytywnie na:

  • generowaną moc, 🔥
  • komfort, 💆🏻‍♂️
  • oddychanie, 😮‍💨
  • mniejsze ryzyko kontuzji, 🦿
  • a także na kwestię późniejszego biegania. 🏃🏻

Bezpośrednio na kąt otwarcia biodra mają wpływ cztery elementy: trzy ruchome, jeden nieruchomy.

Nieruchomy to rura podsiodełkowa wraz ze sztycą i masz na nią minimalny wpływ, gdyż podniesienie wysokości siodełka, nawet o 5mm względem optymalnej wysokości może już znacząco obniżyć wydajność i powodować szybsze zmęczenie. Długość kości udowej i piszczelowej także mają ogromny wpływ na kąt otwarcia biodra, ale cóż – jak wydłużyć lub skrócić kości? Co zatem zostaje? Korba. No właśnie. Na ten element masz wpływ i możesz go skrócić lub wydłużyć. Dlaczego więc tego nie wykorzystać? Bardzo często dłuższa korba jest elementem blokującym przyjęcie agresywniejszej pozycji, gdyż zejście niżej z pozycją będzie jeszcze bardziej zamykało kąt w biodrze. Oczywiście jest jeszcze możliwość przesunięcia na siodełku, ale zakładam, że ta opcja już została przez Ciebie wykorzystana.

Co jeszcze da Ci krótsza korba? 🤔

Krótsze korby zmniejszają martwy punkt podczas obrotu korbą między godziną 11 a godziną drugą. Martwy punkt to nic innego jak miejsce w którym przestajesz pracować efektywnie i w tym momencie pracuje praktycznie tylko druga noga. Jeżeli do tej pory miałeś problem z jeżdżeniem z wyższą kadencją, a zadanie tego od Ciebie wymagało, to zdecydowanie krótsza korba Ci w tym pomoże. No i pozostaje jeszcze ból kolan, bioder czy lędźwi. Zastanawiałeś się z czego to może wynikać? Przeanalizuj, jak to u Ciebie wygląda i być może sam znajdziesz odpowiedź na swoje dolegliwości. Podpowiem Ci, że zbyt korba może być przyczyna.

Napisałem wiele o zaletach krótszych korb w triathlonie, ale zaraz pewnie pojawi się tu grupa sceptyków przedstawiająca mity i teorie na temat krótkich korb. Obalmy je od razu, żeby nie było wątpliwości.

🗣 Mit pierwszy. Dłuższa korba to większy moment obrotowy. Byłoby rozsądne stwierdzenie, gdybyś w triathlonie jeździł na ostrym kole bez możliwości zmiany przełożeń. Ale przecież masz taką możliwość i możesz też założyć większe lub mniejsze tarcze z przodu. Efekt zwiększenia momentu obrotowego będzie ten sam.

🗣 Mit drugi. Dłuższa korba to większa moc. Jest to kwestia dyskusyjna, aczkolwiek wyniki badań są zgodne co do jazdy na rowerze czasowym w wysiłku typowo wytrzymałościowym. Długość korby nie ma znaczenia w kontekście wytwarzania mocy (musiałbyś jechać naprawdę długo, mówię tu o dystansach ultra lub naprawdę krótko z bardzo wysoką mocą, aby długość korby miała znaczenie). Aczkolwiek większość badań w tej kwestii i tak traktowałbym z przymrużeniem oka. Dlaczego? Załóżmy, że osoba biorąca udział w teście od dłuższego czasu jeździ z korbą 172,5 mm. Jeśli zrobimy test i po prostu, bez przygotowania ta osoba będzie jechała z korbą 165 mm, to wyniki będą fałszywe, bo jej ciało nie będzie do tego dostosowane. Aby wyniki były miarodajne to sama adaptacja do długości korby powinna zająć kilka tygodni.

🗣 Mit trzeci. Jeśli jesteś wysoki, to na pewno powinieneś jeździć na długiej korbie. Myślę, że już drugi raz na ten mit nie muszę odpowiadać. 🙂

Podsumujmy. Jeśli jeździsz w pozycji czasowej z korbą 172,5mm czy 175mm, to warto wybrać się do fittera i przeanalizować wymienienie jej na coś krótszego. Często będzie to duża zmiana na plus, zauważysz to w komforcie jazdy. 

Mam nadzieję, że zainspirowałem Cię do przyjrzenia się temu tematowi bliżej.